Αθήνα 12 Σεπτεμβρίου 2019
Θέμα: Κυβερνητικές εξαγγελίες ΔΕΘ - Σύγκριση Φορολογικής Επιβάρυνσης των νέων μέτρων με το ισχύον καθεστώς
Το Ινστιτούτο Δημοσιονομικών Μελετών με αφορμή τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, σχετικά με τις προτεινόμενες αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων, προέβη στην ακόλουθη συνοπτική σύγκριση της φορολογικής επιβάρυνσης που προκύπτει από τα εξαγγελθέντα μέτρα σε σχέση με το ισχύον φορολογικό καθεστώς.
Σύμφωνα με τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, στις προτεραιότητες της νέας κυβέρνησης στον τομέα της φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων είναι η διατήρηση του ισχύοντος αφορολόγητου ορίου και ταυτόχρονα η μείωση του εισαγωγικού φορολογικού συντελεστή από 22% σε 9% για εισοδήματα μέχρι 10.000 ευρώ, ενώ ταυτόχρονα θα παρέχεται πρόσθετο αφορολόγητο 1.000 € για κάθε παιδί.
Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, το εισόδημα των φυσικών προσώπων (μισθωτών, ελεύθερων επαγγελματιών και αγροτών) φορολογείται με την ακόλουθη κλίμακα:
Εισόδημα |
Συντελεστής |
|
0 |
20000 |
22% |
20001 |
30000 |
29% |
30001 |
40000 |
37% |
40001 |
|
45% |
Ο φόρος που προκύπτει μειώνεται κατά το ποσό των 1.900 € για το φορολογούμενο χωρίς εξαρτώμενα τέκνα, όταν το φορολογητέο εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες και συντάξεις δεν υπερβαίνει το ποσό των 20.000 €. Η μείωση του φόρου ανέρχεται σε 1.950 € για το φορολογούμενο με 1 εξαρτώμενο τέκνο, σε 2.000 € για 2 εξαρτώμενα τέκνα και σε 2.100 € για 3 εξαρτώμενα τέκνα και άνω. Εάν το ποσό του φόρου είναι μικρότερο των ποσών αυτών, η μείωση του φόρου περιορίζεται στο ποσό του αναλογούντος φόρου. Για φορολογητέο εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες και συντάξεις, το οποίο υπερβαίνει το ποσό των είκοσι χιλιάδων 20.000 €, το ποσό της μείωσης μειώνεται κατά δέκα 10 € ανά χίλια 1.000 € του φορολογητέου εισοδήματος από μισθούς και συντάξεις.
Η έκπτωση φόρου (η οποία δεν ισχύει για το εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα) μεταφράζεται για το φορολογούμενο χωρίς εξαρτώμενα τέκνα σε αφορολόγητο όριο περίπου 8.636 €, το οποίο μειώνεται σταδιακά για εισόδημα μεγαλύτερο των 20.000 €.
Δεδομένου ότι σύμφωνα με τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού το αφορολόγητο όριο παραμένει το ίδιο και αυξάνει κατά 1.000 € στην περίπτωση εξαρτώμενων τέκνων, συμπεραίνουμε, ότι η ισχύουσα έκπτωση φόρου θα αντικατασταθεί με αφορολόγητο όριο 8.636 €, το οποίο στην περίπτωση ενός τέκνου θα διαμορφώνεται στα 9.636 €., στην περίπτωση δύο τέκνων ανέρχεται σε 10.636 € κοκ.
Ως εκ τούτου, η νέα κλίμακα για μισθωτούς / συνταξιούχους και αγρότες, σύμφωνα με τις εξαγγελίες της νέας κυβέρνησης διαμορφώνεται ως εξής:
Εισόδημα |
Συντελεστής |
|
0 |
8636 |
0% |
8637 |
10000 |
9% |
10000 |
20000 |
22% |
20001 |
30000 |
29% |
30001 |
40000 |
37% |
40001 |
|
45% |
Η εισαγωγή νέου χαμηλότερου εισαγωγικού συντελεστή επιφέρει μείωση της φορολογικής υποχρέωσης για το σύνολο των φορολογούμενων. Στους πίνακες που ακολουθούν, παρουσιάζεται μία συγκριτική απεικόνιση της φορολογικής υποχρέωσης για ενδεικτικά επίπεδα εισοδήματος α) για μισθωτό φορολογούμενο χωρίς τέκνα, β) για μισθωτό φορολογούμενο με 1 τέκνο και γ) για μισθωτό φορολογούμενο με 2 τέκνα.
α) Μισθωτός χωρίς τέκνα |
||||
Εισόδημα |
Φόρος με Ισχύουσα Κλίμακα |
Φόρος με Νέα Κλίμακα |
Διαφορά |
% Διαφορά |
5000 |
0 |
0 |
0 |
|
10000 |
300 |
123 |
-177 |
-59.11% |
15000 |
1400 |
1223 |
-177 |
-12.67% |
20000 |
2500 |
2323 |
-177 |
-7.09% |
25000 |
4000 |
3773 |
-227 |
-5.68% |
30000 |
5500 |
5223 |
-277 |
-5.04% |
35000 |
7400 |
7073 |
-327 |
-4.42% |
40000 |
9300 |
8923 |
-377 |
-4.06% |
45000 |
11600 |
11172 |
-427 |
-3.68% |
50000 |
13900 |
13422 |
-477 |
-3.43% |
60000 |
18500 |
17922 |
-577 |
-3.12% |
70000 |
23100 |
22422 |
-677 |
-2.93% |
80000 |
27700 |
26922 |
-777 |
-2.81% |
100000 |
36900 |
35922 |
-977 |
-2.65% |
120000 |
46100 |
44922 |
-1177 |
-2.55% |
150000 |
59900 |
58422 |
-1477 |
-2.47% |
170000 |
69100 |
67422 |
-1677 |
-2.43% |
200000 |
82900 |
80922 |
-1977 |
-2.39% |
210000 |
87500 |
85422 |
-2077 |
-2.37% |
β) Μισθωτός με ένα τέκνο |
||||
Εισόδημα |
Φόρος με Ισχύουσα Κλίμακα |
Φόρος με Νέα Κλίμακα |
Διαφορά |
% Διαφορά |
5000 |
0 |
0 |
0 |
|
10000 |
250 |
33 |
-217 |
-86.93% |
15000 |
1350 |
1133 |
-217 |
-16.10% |
20000 |
2450 |
2233 |
-217 |
-8.87% |
25000 |
3950 |
3683 |
-267 |
-6.77% |
30000 |
5450 |
5133 |
-317 |
-5.82% |
35000 |
7350 |
6983 |
-367 |
-5.00% |
40000 |
9250 |
8833 |
-417 |
-4.51% |
45000 |
11550 |
11082 |
-467 |
-4.05% |
50000 |
13850 |
13332 |
-517 |
-3.74% |
60000 |
18450 |
17832 |
-617 |
-3.35% |
70000 |
23050 |
22332 |
-717 |
-3.11% |
80000 |
27650 |
26832 |
-817 |
-2.96% |
100000 |
36850 |
35832 |
-1017 |
-2.76% |
120000 |
46050 |
44832 |
-1217 |
-2.64% |
150000 |
59850 |
58332 |
-1517 |
-2.54% |
170000 |
69050 |
67332 |
-1717 |
-2.49% |
200000 |
82850 |
80832 |
-2017 |
-2.43% |
210000 |
87450 |
85332 |
-2117 |
-2.42% |
γ) Μισθωτός με δύο τέκνα |
||||
Εισόδημα |
Φόρος με Ισχύουσα Κλίμακα |
Φόρος με Νέα Κλίμακα |
Διαφορά |
% Διαφορά |
5000 |
0 |
0 |
0 |
|
10000 |
200 |
0 |
-200 |
-100.00% |
15000 |
1300 |
960 |
-340 |
-26.16% |
20000 |
2400 |
2060 |
-340 |
-14.17% |
25000 |
3900 |
3510 |
-390 |
-10.00% |
30000 |
5400 |
4960 |
-440 |
-8.15% |
35000 |
7300 |
6810 |
-490 |
-6.71% |
40000 |
9200 |
8660 |
-540 |
-5.87% |
45000 |
11500 |
10910 |
-590 |
-5.13% |
50000 |
13800 |
13160 |
-640 |
-4.64% |
60000 |
18400 |
17660 |
-740 |
-4.02% |
70000 |
23000 |
22160 |
-840 |
-3.65% |
80000 |
27600 |
26660 |
-940 |
-3.41% |
100000 |
36800 |
35660 |
-1140 |
-3.10% |
120000 |
46000 |
44660 |
-1340 |
-2.91% |
150000 |
59800 |
58160 |
-1640 |
-2.74% |
170000 |
69000 |
67160 |
-1840 |
-2.67% |
200000 |
82800 |
80660 |
-2140 |
-2.58% |
210000 |
87400 |
85160 |
-2240 |
-2.56% |
Συμπέρασμα: Η φορολογική επιβάρυνση μειώνεται για όλα τα κλιμάκια εισοδήματος. Ιδιαίτερα, ως συνέπεια του χαμηλότερου εισαγωγικού συντελεστή, η μείωση για εισοδήματα έως 10.000 € είναι ιδιαίτερα σημαντική.
Οι ελεύθεροι επαγγελματίες, για τους οποίους δεν ισχύει το αφορολόγητο όριο, ωφελούνται επίσης από την προτεινόμενη φορολογική μεταρρύθμιση, δεδομένου ότι εισόδημα έως 10.000 € το οποίο φορολογούνταν από το πρώτο ευρώ με συντελεστή 22%, με τη νέα κλίμακα θα φορολογείται με συντελεστή 9%. Η σύγκριση της φορολογικής επιβάρυνσης παρουσιάζεται στον ακόλουθο πίνακα.
Ελεύθερος Επαγγελματίας |
||||
Εισόδημα |
Φόρος με Ισχύουσα Κλίμακα |
Φόρος με Νέα Κλίμακα |
Διαφορά |
% Διαφορά |
5000 |
1100 |
450 |
-650 |
|
10000 |
2200 |
900 |
-1300 |
-59.09% |
15000 |
3300 |
2000 |
-1300 |
-39.39% |
20000 |
4400 |
3100 |
-1300 |
-29.55% |
25000 |
5850 |
4550 |
-1300 |
-22.22% |
30000 |
7300 |
6000 |
-1300 |
-17.81% |
35000 |
9150 |
7850 |
-1300 |
-14.21% |
40000 |
11000 |
9700 |
-1300 |
-11.82% |
45000 |
13250 |
11950 |
-1300 |
-9.81% |
50000 |
15500 |
14200 |
-1300 |
-8.39% |
60000 |
20000 |
18700 |
-1300 |
-6.50% |
70000 |
24500 |
23200 |
-1300 |
-5.31% |
80000 |
29000 |
27700 |
-1300 |
-4.48% |
100000 |
38000 |
36700 |
-1300 |
-3.42% |
120000 |
47000 |
45700 |
-1300 |
-2.77% |
150000 |
60500 |
59200 |
-1300 |
-2.15% |
170000 |
69500 |
68200 |
-1300 |
-1.87% |
200000 |
83000 |
81700 |
-1300 |
-1.57% |
210000 |
87500 |
86200 |
-1300 |
-1.49% |
Συνολικά, δεδομένου ότι το 68,31% των φορολογουμένων δηλώνει εισόδημα έως 10.000€ και το 99% έως 45.000€, συνειδητοποιούμε το πολύ μεγάλο οικονομικό όφελος που προκύπτει για το σύνολο των φορολογουμένων στη χώρα μας με τα νέα μέτρα της κυβέρνησης.
Ωστόσο παρά τις σωστή επιλογή της νέας κυβέρνησης να μειώσει τους φόρους, εφιστούμε την προσοχή στα εξής:
-ένα πολύ μεγάλο μέρος των φορολογουμένων περίπου τα 7/10 σε αντίθεση με την αρχή του Πανδήμου του φόρου εξαιρείται νομίμως της φορολόγησης,
- η φορολόγηση των εισοδημάτων και μάλιστα από τόσο χαμηλό κατώφλι (40.000 €) εξακολουθεί να είναι ιδιαίτερα υψηλή (45%) ειδικά αν ληφθεί υπόψη και η εισφορά αλληλεγγύης. Μάλιστα είναι από τις υψηλότερες ανάμεσα στις χώρες – μέλη του ΟΟΣΑ.
- κατά παράβαση της αρχής της φορολογικής ισότητας δεν προβλέπεται αφορολόγητο για τους ελεύθερους επαγγελματίες και
- η φορολογική κλίμακα παραμένει υπερβολικά προοδευτική.
Η άδικη για τους παραγωγικούς πολίτες προοδευτικότητα της φορολογίας σε συνδυασμό με ένα πολύπλοκο φορολογικό σύστημα, την υψηλή φορολόγηση των μεγάλων εισοδημάτων και την απαλλαγή κατ΄ουσίαν των περισσότερων φορολογουμένων από την πληρωμή φόρου εισοδήματος έχουν οδηγήσει μέχρι σήμερα σε άμβλυνση της φορολογικής συνείδησης των πολιτών, σε μεγάλη συρρίκνωση της φορολογικής βάσης και κατ’ επέκταση των φορολογικών εσόδων καθώς δημιουργούν ισχυρά κίνητρα για απόκρυψη φορολογητέου εισοδήματος, δεν ενισχύουν την επιχειρηματικότητα και αποθαρρύνουν τις επενδύσεις.
Εκκρεμούν σημαντικές μεταρρυθμίσεις στον τομέα της φορολογίας, για τις οποίες αναμένουμε τις προτάσεις της κυβέρνησης πριν τοποθετηθούμε.
Το Διοικητικό Συμβούλιο
Πρόεδρος Τάσος Αβραντίνης
Μέλη
Γεώργιος Μπήτρος
Μιράντα Ξαφά
Παναγιώτης Λιαργκόβας
Κατερίνα Σαββαΐδου
Κωνσταντίνος Αναστόπουλος
Κωνσταντίνος Χριστίδης